Pædagogisk profil

Hele personalegruppen har deltaget i formuleringen af vores pædagogiske profil, som vi har navngivet ”Vi følges mod stjernerne”. Profilen indeholder en række kerneingredienser, som vi finder meningsgivende i vores pædagogiske hverdag sammen med børnene. Kerneingredienserne er fremhævet med fed skrift:

Østen for Solen - Vi følges mod stjernerne

Vi mener, det er betydningsfuldt, at den voksne bestræber sig på at opbygge en god relation til hvert enkelt barn. Derudover er vi bevidste om, at den voksnes adfærd smitter af på børnene. Derfor er det vigtigt, at det pædagogiske personale er yderst opmærksomt på, hvordan vi som rollemodeller agerer både overfor børnene men også i samspil med hinanden. Vi har en positiv tilgang til vores hverdag, hvor der skal være plads til at have det sjovt sammen. Vi mener, dette er vigtig ift. at skabe relationer og styrke fællesskabet. Endvidere er det vigtigt, at det pædagogiske personale har en grundlæggende viden om børns generelle udvikling men også om, hvor det enkelte barn lige nu er i sin udvikling. I kontakten med barnet er det vigtigt, at de voksne er opmærksomme på øjenkontakten og kropssproget, da dette spiller en stor rolle i kommunikationen med barnet. Vi ser det enkelte barn, spørger ind til barnet og lytter til, hvad barnet har at byde ind med. Vi mener, det er vigtigt at være i øjenhøjde med barnet og bestræber os på at være nærværende i samspillet med barnet. På den måde opnår vi bedst, at barnet føler sig set, hørt, forstået og således også anerkendt. Vi skaber på denne måde gode forudsætninger for, at barnet lærer at mærke egne men også andres grænser og respekterer hinandens forskelligheder. Det er vigtigt, at den voksne er bevidst om, hvilken position man indtager i forhold til barnet for at støtte det enkelte barn bedst muligt i dets udvikling. Når vi går bag barnet, støtter og opmuntrer vi barnet; viser jeg tror på dig, og jeg er her, hvis du får brug for mig. Når vi går ved siden af barnet, gør vi ting sammen; vi undersøger sammen og lærer sammen. Når vi går foran barnet, er det, fordi de voksne ved noget, de gerne vil lære barnet. Vi ved, at omsorg og tryghed er vigtige faktorer ift. barnets udvikling. Derfor prioriterer vi tid til at trøste, kramme og have en voksen for sig selv.

Vi vil bestræbe os på at give barnet de bedst mulige chancer for at udfolde dets fulde potentiale. Vi ønsker sammen med barnet at gribe dets ressourcer, interesser og initiativer for på den måde at understøtte dets udvikling. Samtidig vil vi arbejde med at ”skubbe” barnet det næste lille skridt for at styrke dets selvtillid, selvværd, personlige kompetencer og øvrige udvikling. Det er vigtigt at give barnet medspil og modspil for at gøre det robust, så det får mulighed for at udvikle kompetencer til at klare de udfordringer, barnet måtte møde i løbet af livet. Dette sker sideløbende med, at den voksne hjælper barnet med at rumme og håndtere modgang. De voksnes rolle er at opmuntre og støtte barnet ved at guide og vejlede. Vi ønsker, at børnene afhængigt af alder, jf. familiegruppestrukturen, skal have frihed til at være alene og gøre ting selv. Vi mener, at dette bl.a. styrker børnenes selvhjulpenhed og selvstændighed.