Sprogvurdering - Sprogtrappe

Hvis barnet ikke har et alderssvarende sprog, kan det påvirke barnet socialt. Samtidig har den tidlige sprogudvikling stor indflydelse på barnets sprogindlæring og læse- og skriveevner senere i livet.

Alle børn i Østen for Solen tilbydes en sprogvurdering i 3- og 5-års alderen ( I alderen 0-3 år laver vi en sprog- og udviklingsvurdering via sprogtrappen.)

Sproglige udfordringer kan ikke altid høres. Derfor er en sprogvurdering/sprogtrappe et godt redskab, når vi skal klarlægge, om barnets sproglige udvikling, herunder sprogforståelse, er på rette vej. Det kan dreje sig om små eller store sproglige udfordringer, som kan afhjælpes ved at sætte ind på et tidligt tidspunkt – både i hjemmet og i institutionen.

Vores klare anbefaling er, at alle forældre tager imod tilbuddet om sprogvurdering, da en tidlig indsats kan bidrage til at forebygge senere sproglige vanskeligheder. Sprogvurderingen giver samtidig et godt billede af, hvilke områder af barnets sproglige udvikling, vi skal arbejde med.

Sprogvurderingen/sprogtrappen står aldrig alene, men vil altid blive set i sammenhæng med den øvrige viden, vi sammen har om jeres barn.