Opstart i Østen For Solen

Mødet med mange nye børn, voksne og nye rutiner kan gøre det overvældende at starte i institution både for jeres barn, men også for jer som forældre. Måske har jeres barn aldrig prøvet at tage afsked med jer før og har derfor heller ikke prøvet at bære savnet af mor og far. Er dette tilfældet, vil barnet for første gang opleve at være afhængig af fremmede mennesker.

Det kan også være hårdt for jer som forældre at skulle overlade det dyrebareste, I har, til fremmede voksne. Det er helt normalt, at man som forældre har en følelse af skepsis og usikkerhed; forhåbentlig har I samtidig positive forventninger til alt det nye, der skal ske for jeres barn og jer. Det er vigtigt, at I som forældre viser jeres barn, at Østen For Solen er et godt sted at være, at I er trygge, og at I har det godt her for på den måde at smitte positivt af på jeres barn. Det er vigtigt, at vi som personale og I som forældre giver jeres barn tid og ro til at falde til, så jeres barn får gode oplevelser i forbindelse med at starte i institutionen. Barnet bliver først trygt sammen med forældrene for derefter at blive trygt alene.

For at gøre institutionsstarten så tryg og god som muligt for jeres barn, anbefaler vi, at I påberegner op til 14 dage til det, vi kalder indkøring. Indkøringen er den periode, hvor vi langsomt i fællesskab vænner jeres barn til at være her alene uden sine forældre. Nogle gange kan en indkøring tage længere tid. Dette må I være forberedte på. Det vil være en af stuens faste personaler, som primært vil stå for indkøringen. Det betyder, at det som udgangspunkt vil være den samme voksne, som vil være omkring jeres barn i starten. Det specifikke indkøringsforløb aftales også nærmere med denne medarbejder.

Vi har samlet nogle vigtige punkter i forhold til indkøringen:

• Afsæt god tid til en god og tryg indkøring
  • Vær indstillet på så korte dage som muligt de første dage. I aftaler med den voksne, som kører jeres barn ind, hvor lang tid barnet skal være her fra dag til dag. Det er også med denne voksne, I aftaler, hvornår jeres barn:

- Skal være her alene

- Skal spise her

- Skal sove her

• Stil spørgsmål ved tvivl, undren osv.
  • Fortæl os, hvis der er noget, som er vigtigt ift. jeres barns dag i institutionen
  • Vær bevidst om faser jeres barn skal igennem under indkøringen

For de flestes vedkommende går det rigtig godt i starten, mens mor eller far stadig er her, og barnet endnu ikke er bevidst om, hvad der senere skal ske. Det vil være ganske naturligt, at barnet græder, når I skal sige farvel til det - for nogle børn kommer denne reaktion først langt senere. Det er vigtigt, at når man først har sagt farvel, skal man gå med det samme. Det hjælper jeres barn at være tydelig og udtrykke tryghed ved afleveringen. Oftest stopper barnet med at græde umiddelbart efter, I er gået. Det kan være en god idé - for jeres egen gode dag - at ringe lidt senere for at høre, hvordan det går.

Efter omkring 3 måneder inviterer vi jer til en opfølgende samtale. Vi vil gerne opfordre jer til at komme til os med spørgsmål og kommentarer, hvis I undrer jer over noget, er i tvivl om noget eller andet. Trygge forældre betyder trygge børn.