Familiegrupper

I Østen For Solen arbejder vi med familiegrupper. Dette betyder, at børnene bliver i den samme gruppe, fra de starter, til de stopper i institutionen. Dermed er der ingen skift mellem vuggestue og børnehave.

Børnene er sammen med de samme børn og voksne i de første mange år af deres institutionsliv. Dette giver tryghed og nære tilhørsforhold, og har betydning for den gensidige tilknytning mellem barn og voksen samt den tætte relation. For personale og forældre betyder dette et stærkt og langvarigt samarbejde omkring barnets udvikling.

Store og små børn lærer af hinanden. De mindre børn ser op til og efterligner de større børn. De større børn lærer at vise hensyn og omsorg og nyder at blive set op til. Børnene lærer at blive en del af mindre grupper, men også af større fællesskaber.

Vi har gennem årene erfaret, at store og små børn leger sammen på tværs af alder. De enkelte børn i gruppen lærer, at andre børn har forskellige forudsætninger for at være deltagere i fællesskaber. Familiegrupper er derfor med til at styrke børnenes personlige og sociale kompetencer, herunder respekt, omsorg og empati. Strukturen giver os samtidig mulighed for at danne børnegrupper med fokus på det enkelte barns udvikling og relationer på tværs af det traditionelle vuggestue/børnehave skel.

Derudover har de mindre børn en hverdag, hvor de er sammen med større børn med et aktivt sprog. Vores erfaring er, at familiegruppestrukturen kan være med til at understøtte udviklingen af børnenes aktive talesprog.

Det basale kendskab til at arbejde med det enkelte barn ligger i stueregi. Desuden samarbejder vi om aktiviteter på tværs af huset, fx i form af relationsgrupper. Familiegruppestrukturen bæres således bl.a. af en kombinationen af stueaktiviteter og aktiviteter på tværs af huset.